Millega täpsemalt tegemist ja miks seda tehakse?
Chip-tuning ehk kiibituuning on sõiduki mootori juhtmooduli (ECU – electronic control unit) modifitseerimine. Nimi pärineb ajast, mil sõiduki juhtmoodulis vahetati reaalselt kiipe, millele oli kirjutatud optimeeritud tarkvara.
Tänapäeval on protsess palju lihtsam – enamasti saab optimeerimise teha OBD-kaabli kaudu või vajadusel spetsiaalsete pistikutega otse juhtmoodulist. Täpsem nimetus sellele tegevusele on „remap“, kuid „chip-tuning“ on inimeste jaoks palju tuttavam väljend. Tänapäeval ei lisata enam kiipe, vaid optimeeritakse mootori juhtmooduli tarkvara.
Olenemata nimetusest on mõlema tegevuse eesmärk muuta mootori juhtimise parameetreid nii, et tulemuseks oleks suurem võimsus ja/või väiksem kütusekulu.
Chip-tuningut on võimalik teha peaaegu igale kaasaegsele sõidukile, kuid suurim kasu saavutatakse ülelaadimisega (turbo- või kompressormootoritega). Olenevalt autost suureneb võimsus 20–30% ja kütusekulu väheneb umbes 10%.
Ilma ülelaadimiseta mootorite võimsuse kasv on märgatavalt väiksem, mistõttu neid ei optimeerita väga sageli. On siiski erandeid, näiteks tehases piiratud võimsusega versioonid või suure mootoriga sportautod. Tulemusi annavad ka muud modifikatsioonid, nagu väljalaskesüsteem, õhuvõtt jne.
Kiibituuning on levinud, sest see on üks soodsamaid, kiiremaid ja lihtsamaid viise sõiduki võimsuse tõstmiseks, ilma et peaks autot füüsiliselt modifitseerima.
Kas chip-tuning on ohutu?
Kiibituuning on ohutu, kui seda tehakse usaldusväärses kohas, kus töötab kogenud seadistaja. Kindlasti soovitame vältida odavaid niinimetatud „parkla-tuunijaid“. Alati ei ole „kiire ja odav“ parim valik, sest sellise optimeerimise või teistest riikidest ostetud tarkvaraga võib sõidukile tekitada pöördumatut kahju. Lisaks tasub uurida, kas tehtud tööle antakse garantii ja kas seadistajal on olemas dünostend.
Kas tuuningut saab teha ainult sõiduautole?
Racetune’i meeskonna seadistajal on üle 10 aasta kogemust ning oleme seadistanud peaaegu kõike – ATV-d, UTV-d, sõiduautosid, traktoreid, metsamasinaid, veoautosid ja isegi laevu. Tarbesõidukite ja traktorite puhul on väga oluline kütusekulu säästmine ning saame aidata ka siis, kui probleeme tekitavad AdBlue, EGR või DPF-süsteemid.
Millest sõltub chip-tuningu hind?
Hind sõltub peamiselt auto vanusest, margist ja mudelist. Vanemate autode optimeerimine on soodsam, uuemate puhul aga keerukam ja seetõttu ka kallim. Uuematel autodel on rohkem elektroonikat, mistõttu on optimeerimine aeganõudvam – see kajastub ka hinnas. Bensiinimootoriga autosid seadistame üldiselt dünostendis, et saavutada parim võimalik tulemus, mõõta kütusesegu jms. Enamasti lepitakse sellistel puhkudel konkreetse sõiduki seadistamise hind eraldi kokku, kuna seda ei saa käsitleda tavalise optimeerimisena.
Soovid näha kui palju sinu sõidukile jõudu juurde saab?
Klikka “SIIA” , sisesta oma auto andmed ja näed tulemust!
Lisainfo saamiseks pöördu meie spetsialisti poole!
Mallort@racetune.ee
(+372) 56498930
RACETUNE
Meie kogenud meeskond toob esile iga sõiduki tõelise potentsiaali!
Oled liikluses märganud mõnda silmapaistvat hobiautot? Kas sind paeluvad kiirendus, ralli, rallikross, ringrada või off-road-masinad? Tõenäoliselt oled kuulnud ka ülipopulaarsest chip-tuning’ust, mida saab paigaldada peaaegu igale sõidukile!